"We don't see things as they are, we see them as we are" Anais Nin

Seppuku

Harakiri – Seppuku – はらきり せつぷく

H ψυχή των Σαμουράι πολεμιστών ήταν το σπαθί τους. Και ο κώδικας τιμής τους το Seppuku.

“16 Μαρτίου 1630 – Ο Οίκος των Γι θα ευημερεί για πάντα…”

Παρακολούθησα χθες την ταινία του Kobayashi Masaki, γυρισμένη το 1961 και χάθηκα μέσα σε ένα κορυφαίο έργο τέχνης, με συγκλονιστικές προεκτάσεις για τη σημερινή εποχή.

Ο Kobayashi αφηγείται την ιστορία ενός φτωχού Samurai στην Ιαπωνία, το 1630, ο οποίος προσέρχεται στο Οίκο της φεουδαρχικής οικογένειας Γι, και ζητά, σύμφωνα με τους κανόνες, την άδεια να εκτελέσει χαρακίρι για λόγους τιμής. Πριν την τελετή επιχειρεί να διηγηθεί την προσωπική του ιστορία, για το πως έφτασε σε αυτή τη θέση. Κατά τη διήγηση προκύπτει ότι η θετή του κόρη, ο άντρας της και το παιδί τους έπεσαν θύματα και έχασαν τη ζωή τους εξ’ αιτίας της αναλγησίας, της υποκρισίας και της αδιαφορίας του Οίκου της οικογένειας Γι…

Ο Kobayashi αποδομεί πλήρως την ευφημία των μεγάλων οικογενειών – φεουδαρχικών οίκων, προσανατολιζόμενος στην ίδια την φύση της εξουσίας: η ευημερία, η μακροημέρευση του εξουσιαστή δεν αντιστοιχεί σε ένα ηθικό ανάλογο, ή διαφορετικά, το σύστημα εξουσίας της άρχουσας τάξης είναι ένα σύστημα που έχει ως αυτοσκοπό να διαιωνίσει την εξουσία, να επιβάλει την υποταγή και δεν καθορίζεται σε καμία παράμετρό του από  ένα σύστημα αξιακών κανόνων. Τα μέσα που μετέρχεται ο εξουσιαστής είναι αμοραλιστικά εξ’ ορισμού και εκ φύσεως δεν περιλαμβάνουν κανέναν ηθικό περιορισμό…

worldcity

Ο Νίκος Βουλαλάς θα γράψει για την ταινία: “μια μυθική ταινία του ιαπωνικού σινεμά, γυρισμένη από τον Kobayashi, τον έτερο μεγάλο και (μαρξίζοντα) Ιάπωνα σκηνοθέτη, μετά το τρίο Μιζογκούτσι, Όζου, Κουροσάβα. Μέσα από μια ιστορία δοσμένη με το λιτό και τελετουργικό ύφος  μιας παράστασης Kabuki, ο Kobayashi κάνει μια γνήσια τραγωδία, που απομυθοποιεί ανελέητα τις αξίες της φεουδαρχικής Ιαπωνίας και όλη τη μυθολογία του κώδικα τιμής των Samurai.”

6 responses

  1. Κάποτε παραπονιόμουν που ‘επρεπε μόνη μου να βρώ το όποιο ερέθισμα, ένα καλό δέκα σκάρτα.
    Έκσταση είναι να βάζεις να δεις μια ταινία, το Seppuku, και να ξέρεις ότι θα είναι καλή, ότι δε θα χάσεις τον καιρό σου. Κάποιος άλλος έκανε τη χαμαλοδουλειά αυτή τη φορά αντί για σένα και είδε εννιά κακές ταινίες, για να πετύχει μία καλή. Όμως σου είπε πια ήταν η καλή.
    Το Seppuku είναι από τα έργα που περνάν δύο μέρες από τη στιγμή που το είδες, αλλά εικόνες του εισβάλλουν παράλληλα στη ζωή, το λόγο και τη δράση σου. Τόσο δυνατές είναι.
    Ευχαριστώ.

    August 10, 2009 at 14:18

    • Παλιότερα, ήταν ο Yukio Mishima η ζωή και το έργο του, που είχαν έρθει σαν οδοστρωτήρας στο μυαλό μου . Έχω την εντύπωση ότι τον γνωρίζετε καλά και εσείς.

      Τώρα, το έργο του Kobayashi με επανέφερε ολοκληρωτικά πίσω στον Mishima και ταυτόχρονα μου υπογράμμισε στοιχεία που θα πρέπει να μετα-φέρω μαζί μου για τη συνέχεια. Πραγματικά χαίρομαι πολύ που μοιράζεστε τις λέξεις σας για το έργο του Kobayashi μαζί μου. O Mishima όσο και ο Kobayashi δεν είναι μέρος της Ιστορίας, είναι σύγχρονοι. Έχω τόσα πολλά που θα μπορούσα να πω και για τους δύο… το Seppuku όμως ήταν τόσο έντονο και με φόρτισε τόσο ώστε να μοιάζει λίγο οτιδήποτε και αν επιχειρούσα να πω τώρα.

      Μια υποσημείωση μόνο: μου έκανε μεγάλη εντύπωση ότι στο Seppuku ξανασυνάντησα τον σαιξπηρικό λόγο…

      August 11, 2009 at 14:40

  2. “…human beings are not strong enough to live and die just for themselves”

    August 11, 2009 at 15:30

  3. έχεις δει τΗν ΠΌΛΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ του Λου Τσουάν;
    αν όχι, δες τη…

    January 31, 2012 at 19:53

  4. λίαν συντόμως – το vuze αποφασίζει – και επανέρχομαι

    February 1, 2012 at 02:19

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s