"We don't see things as they are, we see them as we are" Anais Nin

υποδιοικητής Μάρκος – Ιστορίες για τους ανθρώπους του καλαμποκιού

για την ταχύτητα του ονείρου

τα μέλη αυτής της αρχικής ομάδας μετατρέπονται από σωτήρες της ανθρωπότητας σε μαθητές ενός σχολείου αντίστασης και αγώνα, προκειμένου να βρουν την πορεία, το δρόμο, τη συντροφιά και την ταχύτητα στο βήμα τους, αυτό που τότε και τώρα ονομάζουμε την ταχύτητα του ονείρου μας

Από το βιβλίο “Εξεγερμένος Υποδιοικητής Μάρκος – ιστορίες για τους ανθρώπους του καλαμποκιού”
εκδόσεις των ξένων

Την 1η Ιανουαρίου 1994, ο Ζαπατιστικός στρατός για την Εθνική Απελευθέρωση (ΕΖLN) κήρυξε τον πόλεμο στην μεξικανική κυβέρνηση. Δώδεκα μέρες μετά, η σιγή των όπλων έδωσε τη  θέση της στη δύναμη του λόγου που άρχισε να κατακλύζει τις εφημερίδες, το διαδίκτυο, τα έντυπα.


Με τη δημόσια εμφάνιση του EZLN, ο αδιαμεσολάβητος και χειμαρρώδης λόγος των ινδιάνων της περιοχής Τσίαπας του Μεξικού ακούγεται για πρώτη φορά από ένα τόσο μεγάλο ακροατήριο, τους εξεγερμένους του Μεξικού και του κόσμου. Είναι ένας λόγος διαφορετικός: αυθεντικός, ποιητικός, πολύ «ιθαγενικός», με ποικίλες κοινωνικές και πολιτιστικές αναφορές, ένας λόγος απαγορευμένος από την εξουσία για περισσότερα από 500 χρόνια, ένας λόγος που διηγείται τον πόνο και την ελπίδα των ιθαγενών κοινοτήτων εκφράζοντας μια διαφορετική αντίληψη για τη ζωή και την επανάσταση.
«Η αλήθεια που ακολουθούσε τα βήματα του λόγου των γηραιότερων από τους γέροντες των λαών μας δεν αποτελούνταν μόνο από πόνο και θάνατο. Μέσα από τον λόγο τους πήγαζε και η ελπίδα για την ιστορία μας» (ανακοίνωση του EZLN, Φεβ 1994)

Όταν, στις 17 Νοεμβρίου 1983, συγκροτείται ο EZLN, από έναν μικρό πυρήνα επαναστατών που διαπνέονταν από τις κλασικές, ορθόδοξες επαναστατικές αντιλήψεις των αντάρτικών της Λατινικής Αμερική – σύμφωνα με τις οποίες μια μικρή ομάδα «φωτισμένων» ή και ένας άνθρωπος μπορούν «να σώσουν τη χώρα και τον κόσμο ολόκληρο» -, και έρχεται σε επαφή με τις ιθαγενείς κοινότητες, υφίσταται μια μεγάλη ήττα, ακόμα και στο επίπεδο της επικοινωνίας και της γλώσσας. «Για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε έπρεπε να μιλήσουμε σ’ έναν άλλο κώδικα, σε μια γλώσσα που ακολουθεί μια αντίστροφη πορεία».

Η πορεία της δεν ξεκινάει από την αντάρτικη ομάδα που κατέχει την αλήθεια και έχει στόχο να «διδάξει, να εκπαιδεύσει, να διαπλάσσει, να καθοδηγήσει» τον φτωχό και αδαή ινδιάνο, αλλά από τα κάτω προς τα πάνω, από τον ιθαγενή προς τον αντάρτη.

Όπως θα επαναλάβει το καλοκαίρι του 2008 ο υποδιοικητής Μάρκος, «η επαφή με τις κοινότητες σήμανε μια διαδικασία μετεκπαίδευσης, που ήταν πιο έντονη και πιο τρομερή ακόμη και από τα ηλεκτροσόκ που κάνουν στις ψυχιατρικές κλινικές». «Από ένα κίνημα που σχεδίαζε να υπηρετηθεί από τις μάζες, τους προλετάριους, τους εργάτες, τους αγρότες και τους φοιτητές, για να φτάσει στην εξουσία και να οδηγήσει όλους αυτούς στην υπέρτατη ευτυχία, μεταμορφωνόταν σιγά σιγά σ’ ένα στρατό που έπρεπε να υπηρετεί τις κοινότητες»

Έτσι, τα μέλη αυτής της αρχικής ομάδας μετατρέπονται από σωτήρες της ανθρωπότητας σε μαθητές ενός σχολείου αντίστασης και αγώνα, προκειμένου να βρουν «την πορεία, το δρόμο, τη συντροφιά και την ταχύτητα στο βήμα τους, αυτό που τότε και τώρα ονομάζουμε την ταχύτητα του ονείρου μας».

Από το βιβλίο “Εξεγερμένος Υποδιοικητής Μάρκος – ιστορίες για τους ανθρώπους του καλαμποκιού”
– εκδόσεις των ξένων

Subconamantante Marcos “Our Word is our Weapon”:

This is where we are the Zapatista National Liberation Army, the voice that arms itself to be heard.
The face that hides itself to be seen, the name that hides itself to be named.
The red star that calls out to humanity and the world to be heard, to be seen, to be named.
Tomorrow to be harvest in the past.
Behind our black masks, behind our armded voice, behind our unnameable name, behind us who you see, behind us we are you.
Behind we are the same simple and ordinary men and women, we are repeated in all races, painted in all colours, speak in all languages and live in all places.
the same excleded…the same under-raled…the same persecuted…
We are you, behind us, you are us. Behind our mask is the face of all excluded women, behind our mask is the face of all excluded women of all forgotten indigenous, of all the persecuted homosexuals of all the despised youth of all the immigrants of all those imprisoned for their words and votes of all the humillated workers, of all those dead from neglect, of all the simple and ordinary men and women…who don’t count…who aren’t seen
we are…who are…nameless

This is where we are

the Zapatista National Liberation Army, the voice that arms itself to be heard.

The face that hides itself to be seen, the name that hides itself to be named.

The red star that calls out to humanity and the world to be heard, to be seen, to be named.

Tomorrow to be harvest in the past.

Behind our black masks, behind our armded voice, behind our unnameable name, behind us who you see,

behind us

we are you.

Behind we are the same simple and ordinary men and women,

we are repeated in all races, painted in all colours, speak in all languages and live in all places.

the same excleded…the same under-raled…the same persecuted…

We are you, behind us, you are us.

Behind our mask is the face of all excluded women, behind our mask is the face of all excluded women of all forgotten indigenous, of all the persecuted homosexuals of all the despised youth of all the immigrants of all those imprisoned for their words and votes of all the humillated workers, of all those dead from neglect, of all the simple and ordinary men and women…who don’t count…who aren’t seen

we are…who are…nameless

2 responses

  1. parakatw
    borei kaneis na vrei tis istories tou gero-antonio, istories gia tous anthrwpous apo kalaboki,
    ekeinous tous antres k tis gynaikes tous alithinous, pou den exoun proswpo kai xrwma
    http://pandios.blogspot.com/2010/01/blog-post_27.html

    June 24, 2010 at 15:53

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s