"We don't see things as they are, we see them as we are" Anais Nin

Untitled 14

“αρχαίες πέτρες σε ανάξια χέρια”

shadows

"Υπάρχει κάτι ζωντανό από τον αρχαίο κόσμο στη σημερινή Ελλάδα ή έχουν μείνει μόνο οι πέτρες; Αλλά κι αν υπάρχει, επειδή τελικά οι γκρεμισμένοι ναοί, οι πέτρες και τα χώματα είναι βασικά πράγματα για να ζήσει ένας λαός, όλα αυτά έχουν πέσει σε ανάξια χέρια" - Silhouettes IV - photo by GreekAdman

Αν αναλογιστούμε την καθυστέρηση, την κοινωνική απομόνωση, την απουσία ισχυρών θεσμών, ένας νεοέλληνας δεν διαφέρει και πολύ από τον όποιο Βαλκάνιο. Κι όμως αυτός ο οχληρός Βαλκάνιος μιλάει ελληνικά.

τί είμαστε τελικά; Συνεχιστές της αρχαίας Ελλάδας και του Βυζαντίου; Αρχοντοξεπεσμένο εθνάριο; Ιστορική φάρσα; Φυλετικό αίνιγμα; - ΣΟΥΝΙΟ, Ναός του Ποσειδώνα

τί είμαστε τελικά; Συνεχιστές της αρχαίας Ελλάδας και του Βυζαντίου; Αρχοντοξεπεσμένο εθνάριο; Ιστορική φάρσα; Φυλετικό αίνιγμα; - ΣΟΥΝΙΟ, Ναός του Ποσειδώνα

Η δεισιδαιμονία μας έχει να κάνει με αυτό ακριβώς το ζήτημα: τί είμαστε τελικά; Συνεχιστές της αρχαίας Ελλάδας και του Βυζαντίου;  Αρχοντοξεπεσμένο εθνάριο; Ιστορική φάρσα; Φυλετικό αίνιγμα;

Νομίζω ότι εδώ βρίσκεται το σκάνδαλο: Τα λείψανα μιας πανάρχαιας εθνότητας σε μια περιφρονημένη γωνιά της Ευρώπης, είναι καταδικασμένα να μιλούν την πιο πνευματική γλώσσα της ιστορίας.

Προσωπικά, αν χωρίσουμε τον κόσμο των γραμμάτων σε αρχαιολάτρες και ρέκτες του παρόντος, τάσσομαι με τους δεύτερους. Η λατρεία του παρελθόντος, τις περισσότερες φορές, γεννάει μεγαλοϊδεάτες, ιεροκήρυκες, ψώνια, λογοκόπους και κιβδηλοποιούς.

Αντίθετα, η Ελλάδα, ζώντας σε ένα είδος ιστορικής ημιαχρηστίας, είναι ιδεώδης τόπος για κάθε λογής απελπισμένους, παραιτημένους, πικράντερους, είρωνες, ανεύθυνους και φευγάτους…

Δεν ξέρω κανέναν Έλληνα που να έχει ιδιαίτερη κλίση στη σοβαρότητα. Αυτό είναι το εθνικό μας γνώρισμα…

Αρχικά, είναι πολύ δύσκολο για ένα άτομο, ιδιώτη όνομα και πράγμα, χαμένο στις μέριμνες και στις μικροατυχίες της καθημερινής ζωής, να πάρει τις αποστάσεις ερωτημάτων που αφορούν το έθνος, την ιστορία, το γένος κλπ.

Ο συγγραφέας, για παράδειγμα, είναι ένας άνθρωπος που πρωί – βράδυ καταγίνεται με τον εαυτό του, ηδονίζεται νοσηρά με το προσωπικό του δράμα.Πως να αποσπαστεί λοιπόν από αυτό το ιδιωτικό σύμπαν και να μιλήσει για καθολικά ζητήματα; Αναγκαστικά δεν θα μιλήσει με την καρδιά του και το πιθανότερο είναι ότι θα πει συμβατικά και “μεγάλα” λόγια.

Εν πάση περιπτώσει, αξίζει να πούμε, ότι κατά παράδοξη ιστορική συγκυρία, χώρες που κάποτε υπήρξαν κοιτίδες μεγάλων πολιτισμών (Περσία, Αίγυπτος, Ελλάδα κτλ) μέσα στο σύγχρονο κόσμο δεν παίζουν κανένα ρόλο.

Ο "ελληνικός πολιτισμός" βέβαια έχει μέγα κύρος παγκοσμίως. Ωστόσο αυτό το κύρος υπάρχει στις βιβλιοθήκες, στα επιστημονικά εργαστήρια, στα πανεπιστήμια ή στους θεσμούς και είναι προβληματικό να συνδυαστεί με τη σημερινή Ελλάδα. Το παρελθόν δεν αναγκάζει σε τίποτα το παρών.

Ο "ελληνικός πολιτισμός" βέβαια έχει μέγα κύρος παγκοσμίως. Ωστόσο το παρελθόν δεν αναγκάζει σε τίποτα το παρών... - ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ, Αθήνα

Ο “ελληνικός πολιτισμός” βέβαια έχει μέγα κύρος παγκοσμίως. Ωστόσο αυτό το κύρος υπάρχει στις βιβλιοθήκες, στα επιστημονικά εργαστήρια, στα πανεπιστήμια ή στους θεσμούς και είναι προβληματικό να συνδυαστεί με τη σημερινή Ελλάδα. Το παρελθόν δεν αναγκάζει σε τίποτα το παρών.

Είναι μήπως τυχαίο ότι οι δύο πιο πνευματικοί λαοί της Μεσογείου – Έλληνες και Εβραίοι – ήταν μέχρι “χθες” άστεγοι; Επίσης, είναι συμπτωματικό μήπως ότι τις τύχες του σημερινού κόσμου

τις ορίζει ένα έθνος χωρίς ιστορία, το αμερικανικό (έθνος); Δεν υπάρχει πνεύμα χωρίς δύναμη κι αφού η νεότερη Ελλάδα δεν έχει “δύναμη” δεν μπορεί να έχει “πνεύμα”.

Ένας ναός για να μην καταντήσει μουσείο πρέπει να ζει ο θεός του. Αυτό έχει μοιραία σημασία για τους πολιτσμούς, τα έθνη και τις θρησκείες.

Η ιστορική ασυλία θα μπορούσε να μας χαριστεί μόνο αν κάτι ζωντανό από τον αρχαίο κόσμο ύπήρχε στην Ελλάδα και όχι μόνο πέτρες. Υπάρχει όμως; - ΔΕΛΦΟΙ, Ναός του Απόλλωνος

Η ιστορική ασυλία θα μπορούσε να μας χαριστεί μόνο αν κάτι ζωντανό από τον αρχαίο κόσμο ύπήρχε στην Ελλάδα και όχι μόνο πέτρες. Υπάρχει όμως; - ΔΕΛΦΟΙ, Ναός του Απόλλωνος

Η ιστορική ασυλία θα μπορούσε να μας χαριστεί μόνο αν κάτι ζωντανό από τον αρχαίο κόσμο ύπήρχε στην Ελλάδα και όχι μόνο πέτρες. Υπάρχει όμως; Δεν είναι καθόλου παράδοξο ότι ποτέ δεν ενδιαφέρθηκαν  να καθιερώσουν την Ελλάδα ως ιερό τόπο.

Ωστόσο, οι γκρεμισμένοι ναοί, οι πέτρες και τα χώματα, βασικά πράγματα για να ζήσει ένας λαός, δεν παύουν να έχουν ιστορία και να πέφτουν σε ανάξια χέρια.

greek-parliament

Αν συγκρίνουμε την ιστορία των χωρών που βρίσκονται στα παράλια της Ανατολικής Μεσογείου, θα δούμε ότι τα τελευταία εκατό χρόνια τους χειρότερους πολιτικούς τους είχε η Ελλάδα. - ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ, Ελληνικό Κοινοβούλιο

Αν συγκρίνουμε την ιστορία των χωρών που βρίσκονται στα παράλια της Ανατολικής Μεσογείου, θα δούμε ότι τα τελευταία εκατό χρόνια τους χειρότερους πολιτικούς τους είχε η Ελλάδα.

Ποιά άλλη χώρα θα μπορούσε να διαπράξει ένα εθνικό κακούργημα σαν του '22; Επί Επαναστάσεως ο άγγλος πρέσβης στην Κωνσταντινούπολη έλεγε: "Μας χρειάζεται προ παντός μια Ελλάς"...  Αυτό φαίνεται το εγκολπώθηκαν οι Έλληνες πολιτικοί: ποτέ δεν άσκησαν εθνική πολιτική...

Ποιά άλλη χώρα θα μπορούσε να διαπράξει ένα εθνικό κακούργημα σαν του '22; Επί Επαναστάσεως ο άγγλος πρέσβης στην Κωνσταντινούπολη έλεγε: "Μας χρειάζεται προ παντός μια Ελλάς"... Αυτό φαίνεται το εγκολπώθηκαν οι Έλληνες πολιτικοί: ποτέ δεν άσκησαν εθνική πολιτική... - ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ, Η Σμύρνη στις φλόγες 14 Σεπτεμβρίου 1922

Ποιά άλλη χώρα θα μπορούσε να διαπράξει ένα εθνικό κακούργημα σαν του ’22; Επί Επαναστάσεως ο άγγλος πρέσβης στην Κωνσταντινούπολη έλεγε: “Μας χρειάζεται προ παντός μια Ελλάς”…

Αυτό φαίνεται το εγκολπώθηκαν οι Έλληνες πολιτικοί: ποτέ δεν άσκησαν εθνική πολιτική…

—-

συνέντευξη του Κωστή Παπαγιώργη στον Δημήτρη Κουμαντάρο

Ελευθεροτυπία, 31 Δεκεμβρίου 1992

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s