"We don't see things as they are, we see them as we are" Anais Nin

Ανατόλι Βασίλιεφ – Μήδεια – Μια ευφυής Μήδεια

κείμενο / σχολιασμός του χρήστη:

Γιαννης
ioantsek@hotmail.com |

Είδα τη Μήδεια, χτες στο βραδυ στη Πάτρα, μέσα σ’ ένα κατάμεστο Αρχαίο Ωδείο.

Παρακολουθω παραστασεις αρχαιου δραματος, απο τα 8 μου χρονια και εχω δει ολες σχεδον τις σωζομενες τραγωδιες.

Ομολογω, πως ημουν αρκετα επιφυλαχτικος, στο να δω τη συγκεκριμενη παρασταση, υστερα απο τα τοσα αρνητικα σχολια, που ειχα ακουσει.
Βγαινοντας, απο το θεατρο, τοσο εγω, οσο και πολλοι αλλοι θεατες, εκφρασαμε την ιδια απορια:

Γιατι αντιμετωπιστηκε με αυτο το τροπο η ”Μηδεια” στην Επιδαυρο;

Τι ηταν αυτο, που ενοχλησε τοσο πολυ το….εκλεκτο κοινο της Επιδαυρου;

Διοτι στη παρασταση, που ειδα εγω χτες, δεν υπηρχε τιποτα απολυτως, που να δικαιολογει, τις τοσο ακραιες αντιδρασεις.

Σημειωνω, δε οτι στην εκδοχη, που παρουσιαστηκε στη Πατρα, συμπεριλαμβανονταν ολες σχεδον οι σκηνες, που ενοχλησαν το κοινο,οπως η σκηνη της απαγγελιας της αγγελικης ρησης σε τρεις γλωσσες καθως και το φιναλε με το τρικυκλο.

Το μονο, που εχω να πω εγω προς ολους τους συντελεστες της παρασταση ειναι μονο μια λεξη: ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ.

Πραγματικα ολοι τους αξιζουν, ενα μεγαλο μπραβο. Διοτι, δουλεψαν σκληρα και αυτο βγηκε στο κοσμο, ο οποιος τους χειροκροτησε θερμα, παρουσιαζοντας ενα αποτελεσμα τουλαχιστον ευφυες.

Ο ΒΑΣΙΛΙΕΦ ΠΙΣΤΟΣ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ

Σε οσους λενε, οτι το εργο, που παρουσιαστηκε δεν ηταν η Μηδεια του Ευριπιδη αλλα η Μηδεια του Βασιλιεφ, εχω να τους πω, οτι καλυτερα θα ηταν, πριν μιλησουν, να κανουν το κοπο, να διαβασουν το πρωτοτυπο κειμενο του Ευριπιδη. Εκει θα διαπιστωσουν, οτι στη παρασταση του Βασιλιεφ, δεν υπαρχει η παραμικρη αλλοιωση στο κειμενο του Ευριπιδη. Εχουμε να κανουμε καθαρα με το εργο του Ευριπιδη και οσοι επιμενουν για το αντιθετο, το κανουν εκ του πονηρου.

Η παρασταση του Βασιλιεφ, ηταν κατα τη γνωμη μου μια απο τις δυο-τρεις καλυτερες παραστασεις αρχαιου δραματος, που εχω παρακολουθησει ποτε.

Ο σκηνοθετης απομακρυνθηκε εντελως απο τις κλασσικες προσεγγισεις, που εχουμε βαρεθει να βλεπουμε ολα αυτα τα χρονια, σε παραστασεις αρχαιου δραματος και θελησε να παρουσιασει μια Μηδεια επικη.

ΕΝΔΥΜΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΣΚΗΝΙΚΑ

Οι ενδυματολογικες επιλογες καθως και το υπεροχο σκηνικο του Διονυση Φωτοπουλου, καθιστουν σαφες οτι υπηρετουν την ιδεα μιας πολυπολιτισμικης προσεγγισης του μυθου. Ακυρωνει δε τη σκοτεινη πλευρα του μυθου και δημιουργει μια πιο ελαφρια και φωτεινη ατμοσφαιρα, χωρις ομως να χασει την ουσια του μυθου ή να προδωσει την τραγικοτητα της κεντρικης ηρωιδας.

Γνωριζοντας, λοιπον, εκ των προτερων, οτι δε προκειται να δουμε μια συνηθισμενη προσεγγιση του εργου του Ευριπιδη, τοτε ομολογουμενως το θεαμα ειναι συναρπαστικο και εντυπωσιαζει.

ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ

Η κινησιολογια και οι χορογραφιες τοσο του χορου οσο και των ηθοποιων, συναρπαζουν και σε αφηνουν αναυδο με την πολυπλοκοτητα τους, δημιουργωντας ενα μοναδικο αισθητικο αποτελεσμα. Ισως τα χορικα επρεπε να ειχαν μικροτερη διαρκεια αλλα αυτο δε σημαινει οτι δεν αξιζουν επαινους, για τη πρωτοτυπια τους. Εμενα προσωπικα δε με κουρασαν καθολου.

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΗΣ ΜΗΔΕΙΑΣ

Οσον αφορα τη χρηση του ρεμπετικου, τη βρηκα ευφυιεστατη και πιστευω οτι καταφερε ν’αναδειξει με τον καλυτερο τροπο το τραγικο στοιχειο του μυθου. Η μουσικη του Τακη Φαραζη ηταν εξαιρετικη ενω πολλα μπραβο αξιζει και η ορχηστρα, που επαιζε ζωντανα τα τραγουδια επι σκηνης.

ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ Η ΑΠΑΓΓΕΛΙΑ ΤΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΡΗΣΗΣ

Απο ‘κει και περα στη παρασταση υπαρχουν πολλες σκηνες  που πραγματικα σε συγκλονιζουν με την ευρηματικοτητα και τη δυναμικη τους.

Ξεχωρισα τη κοντρα – ταυρομαχια Μηδειας – Ιασονα, τη σκηνη που η Μηδεια δηλητηριαζει με φιδια το φορεμα και σφυρηλατει το στεμμα, τη θυσια ενος απο τα παιδια στο βωμο καθως και τη τελευταια σκηνη, που τα παιδια ζωντανευουν. Σκηνες πραγματικα εξυπνες, σκληρες που αναδεικνυουν ομως, με τον πλεον καταλληλο τροπο, την ουσια του μυθου.

Επιτρεψτε μου επισης,να εχω την αποψη οτι, η απαγγελια της αγγελικης ρησης σε ελληνικα, αγγλικα και γαλλικα ηταν απο τις πιο δυνατες στιγμες της παραστασης. Μια πραγματικα συγκλονιστικη σκηνη, μοναδικης κορυφωσης, οπου βεβαια απαιτειται μυαλο και κριση, για να μπορεσεις να τη κατανοησεις, πραγματα, που πολλοι δε διαθετουν.

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ

Η Λυδια Κονιορδου, εδωσε πραγματικα ρεσιταλ ερμηνειας. Αναμφιβολα, ηταν η καλυτερη Μηδεια, που εχω δει. Νομιζω πως πρεπει να το ξερει και η ιδια, οτι επαιξε το ρολο της ζωης της.

Ο Νικος Ψαρρας, ηταν εξαιρετικος και καταφερε ν’αγγιξει τους παντες με την ερμηνεια του. Πολυ καλοι επισης, η Αγλαια Παππα ως Τροφος και Αγγελος και ο Νικος Καραθανος ως Αιγεας.

ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΕΡΓΟ

Φυσικα εχω και τις ενστασεις μου, οι οποιες αφορουν κυριως το κατακερματισμενο, γεματο παυσεις λογο, τον οποιο αν και συνηθισα αργοτερα, εντουτοις δε καταλαβα, ποιον ακριβως σκοπο εξυπηρετουσε. Πρεπει να τονισω δε,οτι δε με ενοχλησε καθολου η σχεδον συλλαβιστη απαγγελια του χορου. Επισης ανευρη μου φανηκε η σκηνη Κρεοντα-Μηδειας. Ο Κρεοντας εμφανιστηκε στη σκηνη λιγακι αλλοπαρμενος, με αποτελεσμα να βγει λιγο αμηχανη η συνομιλια του με τη Μηδεια. Η σκηνη με τον Αιγεα παλι, αποδοθηκε με εντονα κωμικους τονους και μπορω να πω οτι μου αρεσε σε γενικες γραμμες.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Σαν συνολο, λοιπον, λεω πως προκειται για μια μοναδικη θεατρικη εμπειρια και ενα απο τα σπουδαιοτερα γεγονοτα που συνεβησαν ποτε στα θεατρικα μας πραγματα.  Φυσικα, γνωριζω, πως κανεις δε θα παρει στα σοβαρα τη γνωμη μου. Αφου, κι εγω ο ιδιος, βγαινοντας απο το θεατρο, αναρωτιομουνα αν ειχα δει την ιδια παρασταση, με αυτη, που αποδοκιμαστηκε τοσο εντονα στην Επιδαυρο. Δε τολμουσα να παραδεχτω οτι μου αρεσε τοσο πολυ, επειδη φοβομουν μηπως  με κραξουνε. Αυτη ειναι ομως η γνωμη μου και δεν θα φοβηθω να την εκφρασω, επειδη οι περισσοτεροι ασπαζονται την ακριβως αντιθετη αποψη.

ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΚΡΙΤΙΚΩΝ

Οσο για την επιθεση που δεχτηκε η Μηδεια στην Επιδαυρο, εκτος απο αχαρακτηριστη και αγενεστατη, τη θεωρω σκληρη και αδικη. Πραγματι, δεν αξιζε αυτη την αντιμετωπιση απο το κοινο. Επιτρεψτε μου να πω, οτι το κραξιμο, που εφαγε η παρασταση στην Επιδαυρο το θεωρω ιδιαιτερα υποπτο. Δε ξερω τι ακριβως παιχτηκε,  το σιγουρο ομως ειναι, οτι τα γιουχα δεν ηταν καθολου αυθορμητα και κατι περιεργο συνεβη. Πιστευα τουλαχιστον, οτι οι ειδημονες θα αντιμετωπιζαν διαφορετικα τη παρασταση. Αλλα πως να τολμησουν να γραψουν κατι διαφορετικο οταν βλεπουν οτι το κοινο αισθημα ειναι εναντιον της παραστασης; Επιτρεψτε μου να εχω σοβαρες επιφυλαξεις ως προς την αντικειμενικοτητα των σχολιων τους.

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΜΗΔΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ

Η παρασταση που παιχτηκε στο Αρχαιο Ωδειο διηρκησε τρεις ωρες ακριβως. Το κοινο παρακολουθουσε προσηλωμενο και ελαχιστες ηταν οι αποχωρησεις, που ειχαμε, κυριως προς το τελος. Το δε χειροκροτημα στο τελος ηταν αποθεωτικο. Η κυρια Κονιορδου ηταν συγκινημενη και τη κατανοησα πληρως. Ειναι πολυ σκληρο πραγμα να δουλευεις ακαταπαυστα τοσους μηνες, να παρουσιαζεις ενα αξιεπαινο αποτελεσμα επι σκηνης και στο τελος να βλεπεις το κοπο σου να λοιροδειται με τετοιο χυδαιο τροπο. Ποσο μαλλον οταν ξερεις οτι η δουλεια που παρουσιαζεις δεν αξιζει αυτη την αντιμετωπιση. Το θερμο χειροκροτημα του τελους ηταν κατι που το ειχαν αναγκη, ολοι οι συντελεστες της παραστασης.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΕΜΙΟΥΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Οσοι λενε,οτι η παρασταση ηταν φιασκο ειναι ημιμαθεις και εχουν προβλημα,αντιληψης της θεατρικης πραξης. Και μη με κατηγορειστε οτι δε σεβομαι την ελευθερια της γνωμης του αλλου. Οπως οι πολεμιοι της παραστασης δε σεβαστηκαν το κοπο των ηθοποιων, οπως δε σεβαστηκαν αυτους, που ηθελαν να παρακολουθησουν και τους αρεσε η παρασταση (γιατι υπηρχαν και τετοιοι, οσο κι αν ισχυριζονται καποιοι το αντιθετο), ετσι κι εγω δε σεβομαι την αποψη τους και τους λεω καταμουτρα οτι ειναι για τα μπαζα. Το Ελλαδισταν εδειξε για μια ακομα φορα το μεγαλειο του. Ιδου τι μπορει να γινει οταν σε μια χωρα κυριαρχουν η αγνοια, η ημιμαθεια και τα πισωπλατα παιχνιδακια.

ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ
Ξαναδινω, λοιπον τα συγχαρητηρια μου σε ολους τους συντελεστες και τους λεω, οτι ηταν ολοι τους γενναιοι και σπουδαιοι.

Η παρασταση τους ηταν κατα πολυ ανωτερη απο τη περσινη Ηλεκτρα του Πετερ Σταιν και μια απο τις πιο ενδιαφερουσες που εχουν γινει ποτε στη χωρα μας. Και οχι, δεν εχω καμια σχεση με κανεναν απο τους συντελεστες της παραστασης. Απλα, με ενοχλει τρομερα η αδικια και καποια πραγματα πρεπει να λεγονται.

Γιαννης
ioantsek@hotmail.com | Πάτρα

————————————————————

αυτό το κείμενο αποτελεί σχόλιο για το άρθρο ΑΝΑΤΟΛΙ ΒΑΣΙΛΙΕΦ – Πέρα απο την Μήδεια – Μια εκπληκτική παράσταση που έφερε σε αμηχανία, προκάλεσε και εξόργισε τους Επιδαυρικούς, και όσους είναι “αφιερωμένοι” στο αστικό θέατρο., 2008/09/06 at 5:07 μ.μ.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s