"We don't see things as they are, we see them as we are" Anais Nin

Μήδεια του Βασίλιεφ: μια Μήδεια για συλλέκτες – Omertà για την καρατόμηση της παράστασης

ΜΙΑ ΣΤΑΛΙΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ “ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ” ΤΗΣ ΜΗΔΕΙΑΣ

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟ-ΕΛΛΗΝΕΣ

“ΤΙ ΦΗΣ;”

“…….το μεσοαστικό θέατρο καθορίζεται από την οικονομία και τη “δημοκρατία” της αγοράς…….η δημοτικότητα δεν είναι παρά η αδίστακτη προσαρμογή του λαού σ’ αυτό που, κατά την άποψη της βιομηχανίας της διασκέδασης, αρέσει στον λαό…….Η σκέψη κινδυνεύει όχι επειδή μπορεί να ακολουθήσει λάθος δρόμο, αλλά επειδή συντομεύεται πρόωρα.”

Μαξ Χορκχάιμερ “Τέχνη και μαζική κουλτούρα”

——————————-

Διαβάσαμε ότι “Η πρώτη παράσταση της Μήδειας, μετά την Επίδαυρο, στην Σπάρτη, γνώρισε την αποθέωση”.

Όμως, πλέον, δεν έχουμε να κάνουμε με το έργο του Βασίλιεφ, που είδαμε στην Επίδαυρο, αλλά την Μήδεια του Κυνισμού, που “προσαρμόστηκε” στα ήθη του ελληνικού κοινού.

Το έργο καρατομήθηκε στα εξής σημεία:

1. Η εκφορά του λόγου των ηθοποιών, που “τόνιζαν και χρωμάτιζαν με ιδιαίτερο στικτό τρόπο άρθρα και συνδέσμους”.

2. Περιορίστηκε η “κίνηση” των τεχνικών του θεάτρου εντός σκηνής και παράστασης.

3. Εξαλείφθηκε η σκηνή με το άρμα που έσερνε πίσω του τα νεκρά παιδιά.

4. Εξαλείφθηκε η διάλυση του καραβιού, που συμβόλιζε την Αργώ, και υποδήλωνε και την αποτυχία της Αργοναυτικής εκστρατείας και την παρακμή των Ελλήνων.

5. Εξαλείφθηκε η σκηνή της αγγελικής αφήγησης που συνεκφωνούνταν σε 3 διαφορετικές γλώσσες από 3 ηθοποιούς. Στην Σπάρτη υπήρχε μόνον η Άγγελος για να διηγηθεί τα γεγονότα.

Αυτό σημαίνει ότι πλέον ΜΗΔΕΙΑ του ΒΑΣΙΛΙΕΦ ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ.

Όποιος είχε την τύχη – την είδε – στην Επίδαυρο…

——————————-

………η βιομηχανία υποτάσσεται στο αποτέλεσμα της ψηφοφορίας το οποίο προκάλεσε η ή ίδια. Και επιβάλλει την απόλυτη αρμονία καθαγιάζοντας επιδέξια την απαίτηση για σκουπίδια. Ο γνώστης και ο ειδικός περιφρονούνται επειδή θέλουν να θεωρούνται ανώτεροι από τους άλλους, τη στιγμή που η κουλτούρα είναι δημοκρατική και μοιράζει τα προνόμια της σε όλους. Το αποτέλεσμα είναι μια συνεχής αναπαραγωγή των ίδιων πραγμάτων. Μέσα σε αυτή την ιδεολογική εκεχειρία κυριαρχεί ο κομφορμισμός των αγοραστών και η αδιαντροπιά των παραγωγών….”

Τέοντορ Αντόρνο “Η βιομηχανία της κουλτούρας: ο Διαφωτισμός ως εξαπάτηση των μαζών”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s