"We don't see things as they are, we see them as we are" Anais Nin

Μήδεια – Βασίλιεφ, Επίδαυρος 2008 (του χρήστη freedomlog)

http://tapestry60.wordpress.com/2008/08/17/medea-vasiliev/

Η βραδυά ξεκίνησε περίφημα. Υπέροχη η διαδρομή μέχρι την Επίδαυρο και ένα θαυμάσιο ηλιοβασίλεμα προμήνυαν μιά υπέροχη παράσταση και η συμμετοχή της κας Κονιόρδου ήταν για μένα εγγύηση. Δυστυχώς όμως πολύ γρήγορα διαψεύσθηκα.

Το σκηνικό, τα περίεργα κοστούμια και η ρεμπέτικη κομπανία που έντυνε μουσικά την παράσταση δε με επηρέασαν αρνητικά καθώς για μένα σημασία έχουν οι διάλογοι και η απόδοση των ηθοποιών. Κάτι δεν πήγαινε καλά με την ομιλία όμως. Οι ηθοποιοί μιλούσαν περίεργα και έκοβαν τις προτάσεις σε κάθε “και”, “αλλά”, “όμως”, κάνοντας ακατανόητη την ομιλία τους και δύσκολη την παρακολούθηση. Ακόμη χειρότερος ο χορός που ξεφώνιζε μία μία τις λέξεις με αποτέλεσμα να μη βγαίνει νόημα τις περισσότερες φορές.

Μετά από λίγο βγήκε ο Κρέοντας που απειλούσε τη Μήδεια ότι θα την εξορίσει από την Κόρινθο. Ο φοβερός και τρομερός Κρέων λοιπόν, έκανε κωλοτούμπες, ανεβοκατέβαινε σε τραπέζια, χοροπηδούσε και φυσικά προκαλούσε άφθονο γέλιο και καθόλου τρόμο.

Συχνά η ροή του έργου διακοπτόταν από διπλοπενιές και ακατανόητα χορευτικά του “χορού” που θύμιζαν μιούζικαλ του Δαλιανίδη. Υποτίθεται, μου είπε κάποιος, ότι έτσι δίδεται η διαχρονικότητα του Ελληνικού πολιτισμού! Και τότε γιατί να μην τραγουδάει και η Βανδή, αναρωτήθηκα εγώ…

Η ώρα περνούσε βαρετά, και κάπου στις 2:30 ώρες παράστασης συνέβη το εξής. Ο χορός άρχισε να μιλάει, μόνο που ο καθ’ ένας έλεγε τα δικά του. Το αποτέλεσμα ήταν ένας θόρυβος που διήρκεσε περίπου 5 λεπτά. Ήδη πολύς κόσμος αποχωρούσε και κάποιοι ξεστόμιζαν και κανένα “ντροπή”, “αίσχος”, κλπ. Μετά από λίγο ο “άγγελος” βγήκε να αναγκείλει ότι η Μήδεια σκότωσε τα παιδιά της. Μαζί του όμως βγήκε κι άλλος ένας άγγελος που μιλούσε γαλλικά, κι άλλος ένας που μιλούσε αγγλικά, κι όλα αυτά ταυτόχρονα! Πάλι δεν έβγαινε νόημα και το κοινό πλέον αντέδρασε. Αποδοκιμασίες, σφυρίγματα, χειροκροτήματα με φωνές “τελειώνετε”, αυτοί όμως απτόητοι συνέχισαν την ασυναρτησία.

Πλέον μέχρι το τέλος της παράστασης που κράτησε σχεδόν 4 ώρες (χωρίς προειδοποίηση και διάλλειμα) και κούρασε, το κοινό ξεσπούσε σε γέλια και αποδοκιμασίες. Στην πιο τραγική στιγμή ο Ιάσωνας εκλιπαρεί τη Μήδεια να του δώσει τα νεκρά παιδιά του κι αυτή φεύγει με το άρμα του ήλιου, το οποίο είναι ένα τρίκυκλο κίτρινο ποδήλατο με χρωματιστές ρόδες που φέρνει βόλτες στη σκηνή… Η Μήδεια μάλιστα κάποια στιγμή χτυπάει και το κουδουνάκι, ντρίν, ντρίν. Έ, όταν ο Ιάσωνας ξεστομίζει ένα δραματικό “Αλοίμονοοοοο” το κοινό ξεσπάει σ’ ένα παρατεταμένο νευρικό γέλιο και ο ηθοποιός (κ. Ψαρράς) διακόπτει και απευθυνόμενος στο κοινό λέει “Έλεος”, για να εισπράξει την απάντηση κάποιου: “Κι εμείς αυτό λέμε”. Γέλια μέχρι δακρύων.

Στο τέλος ο χορός σκεπάζει τον Ιάσωνα με χώμα και βάζει πάνω του κάτι σαν τον Τιτανικό (υποτίθεται ότι ήταν η Αργώ) το οποίο στη συνέχεια το σπάει. Από τις κερκίδες ακούγεται “Τι μαλακίες είναι αυτές”. Ευτυχώς το μαρτύριο τελειώνει. Προσωπικά δεν αποδοκιμάζω, αλλά όταν δεν μου αρέσει κάτι δε χειροκροτώ. Κρίμα για την κα. Κονιόρδου, κρίμα για τους νέους ηθοποιούς, κρίμα για το κοινό που ταξίδεψε μέχρι εκεί και περίμενε τόσες ώρες για να δεί αυτή τη γελοιότητα. Ο σκηνοθέτης (Βασίλιεφ) δεν τόλμησε να βγεί στο τέλος μαζί με τους ηθοποιούς και να εισπράξει το χειροκρότημα (υπήρχαν πολλοί που χειροκρότησαν) και τις αποδοκιμασίες.

6 responses

  1. worldcity

    όπως έχει επισημανθεί στο blog αυτό δεν ψάχνουμε ανθρώπους που να συμφωνούν μαζί μας
    – θέλουμε όμως το γιατί
    ο χρήστης freedomlog
    το κάνει και προτείνει την γνώμη του με σχολιασμό σε posts αυτού του blog
    εμείς αναδημοσιεύουμε σε post την παραπομπή του freedomlog,
    και μπορείτε να την διαβάσετε ως κύριο άρθρο

    ευχαριστούμε τον χρήστη freedomlog για την ενεργητικότητα, την συμμετοχή του και την γνώμη του

    worldcity

    https://worldcity.wordpress.com/

    decoating@yahoo.com

    August 23, 2008 at 14:32

  2. powerpoint

    Ας μην είμαστε τόσο αφοριστικοί.Οι συντελεστές της παράστασης είναι όλοι τους εξαιρετικοί.Απλά είναι μια διαφορετική προσέγγιση του έργου.Τίποτα το κακό δεν υπάρχει σ’αυτό.

    August 23, 2008 at 23:30

  3. freedomlog

    Αγαπητέ powerpoint, η γνώμη μου είναι ότι δεν ήταν καθόλου εξαιρετικοί και γι αυτό η αποδοκιμασία μου με το κείμενό μου (ξαναλέω ότι δε συμφωνώ με τις αποδοκιμασίες και δεν αποδοκιμάζω με φωνές, αλλά καμμιά φορά κι αυτό είναι αναγκαίο. Μην ξεχνάμε ότι και οι αρχαίοι Έλληνες αποδοκίμαζαν και μάλιστα με πιο άσχημο τρόπο).

    August 24, 2008 at 11:52

  4. Μυρτώ

    Συμφωνώ απόλυτα με το χρήστη freedomlog.
    Δυστυχώς, βρεθηκα κι εγώ το Σάββατο σην Επίδαυρο για να παρακολουθήσω “αρχαία τραγωδία” και στο τέλος βρέθηκα να παρακολουθώ… “μοντέρνα τραγωδία”.
    Τι αίσχη ήταν αυτά? Τι ιεροσυλίες?
    Από τα σκηνικά, το χορό, την ερμηνεία έως και τη διασκευή, όλα ήταν μια απόλυτη φρίκη!
    Η ερμηνεία των ηθοποιών ήταν συνεχώς διακεκομμένη. Λες και δεν ήξεραν πού πάει η τελεία και πού το κόμμα. Υποτίθεται ότι η Mήδεια είναι τραγωδία, και το κατέληξαν σε κωμωδία.
    Τα σκηνικά ήταν θεόφτωχα! Μόνο αρχαία Ελλάδα δεν θύμιζαν, με αυτό το μεσσαιωνικό κόκκινο κάστρο και τα τριγωνικά σημαιάκια! Για να μην αναφέρω τα πρόχειρα “άρματα” που ήταν μπαγκαζίερα και ένα ποδήλατο διακοσμημένο με μπαλόνι ηλίου. Η δε αρένα, μας έκανε να νομίζουμε πως δεν έχουμε έρθει να δούμε θέατρο, αλλά …ταυρομαχείες!
    Ηταν μια φτηνη Μήδεια! Η Μήδεια του …poster!
    Μας κατέστρεψαν την ιστορία, βάζοντας τη Μήδεια να …σέρνει τα σκοτωμένατης παιδιά πίσω από το ψευτοάρμα. Αυτό είναι προσβολή για τον νεκρό, κάτι που είχει κάνει ο Αχιλλέας στον Έκτορα, αλλά όχι η Μήδεια στα παιδιά της! Ιεροσυλία και απαράδεκτοι όλοι τους γενικά!
    Ο χορός μιλούσε πολλές φορές ανακατεμένος, με αποτέλεσμα να μην καταλαβαίνουμε τι λένε. Και η χορογραφία τους πολλές φορές, κούραζε.
    Γενικά, όσες φορές είχα δει Μήδεια, μου έβγαζε συναίσθημα λύπης και δακρύων για τα δεινά της, αλλά συνάμα λύτρωση και αγαλίασης ότι όλοι παίρνουν στο τέλος την τιμωρία που τους αξίζει. Τώρα, το μόνο που μου έβγαλε αυτή η …παράσταση, ήταν πίκρια, θυμό και στεναχώρια, για την καταστροφή της ιστορίας μας και για τον ιερό χώρο της Επιδαύρου, που αφού δεν τον σέβονται οι Έλληνες συντελεστές και ηθοποιοι, πως περιμένουμε να τον σεβαστούν οι ξένοι??

    August 25, 2008 at 10:26

  5. worldcity

    Κυρία Μυρτώ,

    σας ευχαριστώ για την παράθεση της γνώμη σας

    βλέπω ότι η αυτή παράσταση προκάλεσε έντονα αντανακλαστικά

    – σε εσάς (και στους περισσότερους ) αρνητικά

    – σε εμένα (και σε πολύ – πολύ λιγότερους) θετικά

    το περί ιερότητας χώρων ή κειμένων είναι μια μεγάλη συζήτηση…

    – πολύ μεγάλη

    worldcity

    https://worldcity.wordpress.com/

    August 25, 2008 at 22:00

  6. Angela

    http://fe-mail.gr/pages/posts/greece_europe_world/greece_europe_world3545.php

    Δείτε κι εδώ μια ωραία άποψη..

    August 29, 2008 at 20:14

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s