"We don't see things as they are, we see them as we are" Anais Nin

Η εν Επιδαύρω Μήδεια του Βασίλιεφ: μια Μήδεια για συλλέκτες – Omertà στην καρατόμηση της παράστασης

Μια σταλινικού τύπου “προσαρμογη” της παράστασης για τους Νεο – Έλληνες

“ΤΙ ΦΗΣ;”

“…….το μεσοαστικό θέατρο καθορίζεται από την οικονομία και τη “δημοκρατία” της αγοράς…….η δημοτικότητα δεν είναι παρά η αδίστακτη προσαρμογή του λαού σ’ αυτό που, κατά την άποψη της βιομηχανίας της διασκέδασης, αρέσει στον λαό…….Η σκέψη κινδυνεύει όχι επειδή μπορεί να ακολουθήσει λάθος δρόμο, αλλά επειδή συντομεύεται πρόωρα.”

Μαξ Χορκχάιμερ “Τέχνη και μαζική κουλτούρα”

——————————-

Διαβάσαμε ότι “Η πρώτη παράσταση της Μήδειας, μετά την Επίδαυρο, στην Σπάρτη, γνώρισε την αποθέωση”.

Όμως, πλέον, δεν έχουμε να κάνουμε με το έργο του Βασίλιεφ, που είδαμε στην Επίδαυρο, αλλά την Μήδεια του Κυνισμού, που “προσαρμόστηκε” στα ήθη του ελληνικού κοινού.

Το έργο καρατομήθηκε στα εξής σημεία:

1. Η εκφορά του λόγου των ηθοποιών, που “τόνιζαν και χρωμάτιζαν με ιδιαίτερο στικτό τρόπο άρθρα και συνδέσμους”.

2. Περιορίστηκε η “κίνηση” των τεχνικών του θεάτρου εντός σκηνής και παράστασης.

3. Εξαλείφθηκε η σκηνή με το άρμα που έσερνε πίσω του τα νεκρά παιδιά.

4. Εξαλείφθηκε η διάλυση του καραβιού, που συμβόλιζε την Αργώ, και υποδήλωνε και την αποτυχία της Αργοναυτικής εκστρατείας και την παρακμή των Ελλήνων.

5. Εξαλείφθηκε η σκηνή της αγγελικής αφήγησης που συνεκφωνούνταν σε 3 διαφορετικές γλώσσες από 3 ηθοποιούς. Στην Σπάρτη υπήρχε μόνον η Άγγελος για να διηγηθεί τα γεγονότα.

Αυτό σημαίνει ότι πλέον Μήδεια Βασίλιεφ δεν υφίσταται.

Όποιος είχε την τύχη – την είδε – στην Επίδαυρο…

——————————-

………η βιομηχανία υποτάσσεται στο αποτέλεσμα της ψηφοφορίας το οποίο προκάλεσε η ή ίδια. Και επιβάλλει την απόλυτη αρμονία καθαγιάζοντας επιδέξια την απαίτηση για σκουπίδια. Ο γνώστης και ο ειδικός περιφρονούνται επειδή θέλουν να θεωρούνται ανώτεροι από τους άλλους, τη στιγμή που η κουλτούρα είναι δημοκρατική και μοιράζει τα προνόμια της σε όλους. Το αποτέλεσμα είναι μια συνεχής αναπαραγωγή των ίδιων πραγμάτων. Μέσα σε αυτή την ιδεολογική εκεχειρία κυριαρχεί ο κομφορμισμός των αγοραστών και η αδιαντροπιά των παραγωγών….”

Τέοντορ Αντόρνο “Η βιομηχανία της κουλτούρας: ο Διαφωτισμός ως εξαπάτηση των μαζών”

7 responses

  1. freedomlog

    Δηλαδή λέτε ότι όλοι οι Νεο-Ελληνες είναι αμαθείς και μόνον ο κ.Βασίλιεφ κατέχει τα μυστικά της αρχαίας τραγωδίας.

    Αν και είμαι κατά των αποδοκιμασιών και προσωπικά δεν αποδοκιμάζω, η συγκεκριμένη παράσταση μάλλον αποζητούσε κάτι τέτοιο ίσως για να προκαλέσει και να ακουστεί.

    Αυτά που “καρατομήθηκαν” μπορείτε να μας πείτε πως συνέβαλαν στην όλη παράσταση; Προσωπικά τα βρήκα ανούσια και πρόχειρα. Και δεν είναι καθόλου σταλινικό να αλλάζει κάτι άσχημο. Ίσως δείχνει ότι κάποιοι (η κα Κονιόρδου; ) αποφάσισαν να σεβασθούν το κοινό.

    August 23, 2008 at 16:34

  2. worldcity

    Αγαπητέ κύριε freedomlog,

    άλλο είναι να αλλάζει ο σκηνοθέτης στοιχεία του έργου σε σχέση με το feedback από το κοινό,

    και άλλο είναι να αλλάζεις την αντίληψη ενός σκηνοθέτη,
    και να του τα αφαιρείς από την παράσταση,
    γιατί δεν είσαι ικανός να τα υπερασπιστείς
    ως ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.,
    ως Κονιόρδου,
    ως Ελληνικό Φεστιβάλ.

    Από φόβο, από ανεπάρκεια και από ανικανότητα κύριε freedomlog τα άλλαξαν – όχι από διάδραση.

    Θα ήταν φοβερά ενδιαφέρον να μαθαίναμε το παρασκήνιο αυτών των αλλαγών:
    με ποιόν τρόπο ο Βασίλιεφ εξαναγκάστηκε να συναινέσει
    (αν συναίνεσε… )
    στην καρατόμηση του έργου,
    και να συνεχίσει να υπογράφει ένα έργο που δεν είναι δικό του.
    Μήπως όλα τα σκέπει η επιχορήγηση και οι αμοιβές;
    Μήπως τα σκέπει ο φόβος ώστε να μην αμαυρωθεί η καρίερα της τραγωδού;
    Μήπως ο φόβος και η ανικανότητα;
    Μήπως οι φιλοδοξίες;
    Μήπως οι προσδοκίες για εισπράξεις;
    Μήπως; Μήπως… Μήπως…

    Η κυρία Κονιόρδου
    θα πρέπει να δώσει τις εξηγήσεις που απαιτούνται
    γιατί δεν υποστήριξε την παράσταση και τον Βασίλιεφ,
    ο οποίος της χάρισε και τον κορυφαίο ρόλο – έως τώρα – στην καριέρα της.

    Η κυρία Κονιόρδου είναι έκθετη και υπόλογη.

    Το ping – pong αυτό
    είναι αποδεικτικό στοιχείο για το τι γίνεται στο ελληνικό θέατρο σήμερα…
    και για τον τρόπο χειραγώγησης των όσων λίγων συμβαίνουν στις ελληνικές θεατρικές σκηνές.

    Αυτό αγαπητε κύριε freedomlog
    ονομάζετε / ονομάζεται σεβασμό (ς) προς το κοινό:

    την omerta της κυρίας Κονιόρδου ;

    Omerta, λοιπόν, κυρία Κονιόρδου;

    worldcity

    Υ.Σ. τέλος, για το γεγονός ότι ένα μέρος του κοινού αντιδρά και εξοργίζεται γιατί δεν βλέπει προπολεμικού ύφους και αντίληψης παραστάσεις, μην με ρωτάτε εμένα…

    https://worldcity.wordpress.com/

    August 23, 2008 at 20:22

  3. freedomlog

    Αγαπητέ worldcity,

    Η κα Κονιόρδου έχει ήδη άλλους κορυφαίους ρόλους και ο συγκεκριμένος την μείωσε αφάνταστα.

    Ο κ.Βασίλιεφ μάλλον θα γλεντάει το όποιο “παραδάκι” εισέπραξε από τους χορηγούς, εις υγείαν των κορόιδων.

    August 24, 2008 at 11:59

  4. worldcity

    κύριε freedomlog

    α! πόσα γλέντια γίνονται κάθε χρόνο!…

    και μάλιστα απο “καλλιτέχνες” που δεν υπάρχουν στον χάρτη…

    ο Βασίλιεφ μας πείραξε;

    για την κυρία Κονιόρδου,
    την “αγαπημένη των media” και των παραγωγών,
    δεν θυμάμαι ποτέ κανέναν ρόλο της που να με συγκίνησε.

    Εσείς;

    worldcity

    August 25, 2008 at 00:31

  5. gprok

    :-) Έχετε δίκιο, πολλοί γλεντούν κάθε χρόνο με τις επιδοτήσεις.

    Ο Βασίλιεφ με πείραξε όχι για την επιδότηση, αλλά για το ύφος της παράστασης και τη λογική “εγώ κάνω το σωστό και σεις που δεν το καταλαβένετε είστε αδαείς και αμόρφωτοι”.

    Την κα Κονιόρδου την έχω παρακολουθήσει αρκετές φορές (πριν από χρόνια πρέπει να ομολογήσω) και μου άφησε θετικές εντυπώσεις, χωρίς να επηρεασθώ από τα media μιας που μου προκαλούν αηδία και δεν τα παρακολουθώ.

    August 25, 2008 at 17:48

  6. worldcity

    Αγαπητέ / η gprok

    νομίζω ότι το ex cathedra είναι χαρακτηριστικό πολλών δημιουργών (και μη…).

    περισσότερο από αυτό, θα έλεγα, ότι ο Βασίλιεφ είναι μάλλον αντιεπικοινωνιακός, λεγοντας πράγματα που οι “δημοσιοσχετίστες δεν τα λένε”.

    αν ψάχνατε λίγο τις δηλώσεις του Βασίλιεφ θα διακρίνατε ότι την αυτοκριτική που κάνει δεν θα την τολμούσαν και πολλοί…

    το στιλιζάρισμα στην υποκριτική της κας Κονιόρδου είναι το στοιχείο που όλα αυτά τα χρόνια δεν μου πήγαινε,
    και ήταν αυτό που υπέταξε εξ’ ολοκλήρου ο Βασίλιεφ, εκμεταλλεύτηκε την πληθωρικότητα και την ικανότητα της Κονιόρδου, και της δημιουργησε τον μεγάλο ρόλο.

    σας ευχαριστώ

    worldcity

    August 25, 2008 at 21:14

  7. Άμα δεν καταφέρω να ειδώ το αρχικόν δημιούργημα του Βασίλιεφ – αν και ως δημότης των Πατρών το επλήρωσα με 500 χιλιάδας γιούρια – πολύ θα στεναχωρεθώ.
    Από την άλλην, worldcity, καλά κάνουν οι καλλιτέχνες κι αναπροσαρμόζονται. Να κοπεί και κανα εισιτήριον, να γίνει και καμιά απόσβεσις… Η τέχνη κατεγράφη από τους “ειδικούς”. Άλλωστε, οι “ειδικοί” τα βλέπουν ούλα στην Επίδαυρον, έτσι δεν είναι; Τί να ιδούμεν κι εμείς οι χωργιάται;
    Σας φιλω!

    August 29, 2008 at 04:59

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s